Het verschil tussen een team
kanaal en groep in MS Teams
Tijdens de coronajaren zijn veel bedrijven MS Teams gaan gebruiken als communicatiemiddel, onder andere voor online meetings. Binnen MS Teams, of eigenlijk binnen MS365, zijn er tal van manieren om efficiënt samen te werken. Meer hierover vind je bijvoorbeeld in onze blog: Ontdek deze 4 verborgen Teams-pareltjes. Maar hoewel MS365 zo ontzettend handig kan zijn, is de terminologie nogwel eens verwarrend. Er wordt gesproken over teams binnen Teams, groepen en kanalen. Wat is nu precies het verschil?
Hieronder vind je ze kort uitgelegd:
Team
In Microsoft Teams is een ’team’ in essentie een groep mensen die is samengebracht om te werken aan verschillende projecten of dagelijkse werkzaamheden. Elk team kan bestaan uit leden van een bepaalde afdeling, een projectgroep of elke andere vorm van organisatorische eenheid. Binnen een team kunnen gebruikers communiceren en samenwerken door middel van kanalen, bestanden delen, vergaderingen houden, enz.
Kanaal
Kanalen zijn onderverdelingen binnen een team en zijn bedoeld om de dagelijkse communicatie en samenwerking te stroomlijnen. Oftewel, een kanaal is bedoeld zodat je goed kan samenwerken. Elk kanaal kan worden gezien als een aparte discussieruimte gewijd aan een specifiek onderwerp, project, thema of afdeling. Zo kan er bijvoorbeeld binnen een team een apart kanaal zijn voor ‘Marketing’, ‘HR’, of ‘Project X’.
In deze kanalen kunnen teamleden berichten plaatsen, opmerkingen maken, documenten delen en vergaderingen houden, allemaal gerelateerd aan dat specifieke onderwerp Daarnaast kun je allerlei applicaties (van Microsoft en Third-parties) toevoegen, zoals een KPI-dashboard, zodat je in één locatie alles vindt om effectief en efficiënt samen te werken.
Groepen
Microsoft 365 Groepen is een service die wordt gebruikt als overkoepelende structuur die een set van verschillende Microsoft 365-tools samenbrengt voor samenwerking. Wanneer je een ’team’ in Teams maakt, maak je eigenlijk een Microsoft 365 Groep met daarin verschillende geïntegreerde functies, zoals een gedeelde Outlook-inbox, een SharePoint-site, een gedeeld notitieblok, enz. De ‘groep’ omvat meer dan alleen de communicatie en samenwerking in Teams; het breidt de functionaliteit uit naar andere Microsoft 365-diensten.
Meer weten?
Bel met Juliëtte Khalass
+31 629 482 911
Gedeelde kanalen
Wanneer we praten over ‘gedeelde kanalen’ in de context van Microsoft Teams, verwijzen we naar een relatief nieuwe functionaliteit die organisaties in staat stelt om een kanaal binnen een team toegankelijk te maken voor gebruikers van verschillende teams of zelfs andere organisaties (via hun respectievelijke Microsoft Teams-omgevingen). Dit betekent dat je een kanaal kunt hebben waar leden van verschillende teams, of zelfs externe partners of leveranciers die gebruik maken van Microsoft Teams, kunnen samenwerken, communiceren en bestanden kunnen delen, zonder dat ze lid hoeven te zijn van hetzelfde team of dezelfde organisatie. Dit verhoogt de flexibiliteit en bevordert de samenwerking over de grenzen van teams en organisaties heen. Daarnaast betekent dit dat je selectiever, op kanaal-niveau, kan delen.
Neemt gerust contact op
Meer weten?
Meer weten over de mogelijkheden van Teams en efficiënt samenwerken? Benieuwd naar onze transformatie-expertise, adoptietraining, begeleiding en andere diensten? Neem dan contact met ons op via LinkedIn door een bericht te sturen naar Juliëtte Khalass of Shaif Guman Zij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek.